Kultur & Teologi

Helgar radikalitet och folkmusik på nya skivan

Sara Parkman har införlivat sin kyrkliga bakgrund på nya skivan, som tar många med storm. Foto: LARS RINDESKOG

Sara Parkman har blivit rosad som ung, nyskapande folkmusiker med starkt samhällsengagemang. I nya albumet söker hon efter helighet i en mörk och hotfull tid.

Sara Parkmans kyrkliga bakgrund har fått ge en tydlig prägel till hennes senaste album Vesper. Pappa, farfar, farfarsfar och farmorsfar är och var alla präster i Ångermanland.

Även om folkmusiken är hennes inriktning har sådant som Bach och kristna sydafrikanska sånger som hennes pappa Lars Parkman och musikern Anders Nyberg var med om att införliva i den svenska kyrkliga traditionen på 70-talet påverkat henne. Liksom den liturgiska musiken.

Den linje Sara Parkman ritar i albumet har lånat drag av en gudstjänstordning med Kyrie, Herre förbarma dig, som tydligaste inslag.

– Jag är fascinerad av själva mässformen. Mässan är en hel dramaturgi, en två tusen år beprövad form för att skapa en resa genom olika känslolägen. Kyriet är min favorit för att man sjunger det i ett rum där man delar sorg och ångest utan att vara privat.

– Nu för tiden delar folk sin privata ångest på nätet men då blir det ofta bara hat och skit. Men det här att vara i sorg men inte skrika exakt vad det handlar om, den typen av rum behöver vi och det har kyrkan ombesörjt länge.

Det är ett sådant rum som Sara Parkman också har velat skapa med sitt album. I den första låten, ”Jag ropar”, sjunger hon:

Jag ropar ut mitt innersta hav/ Jag ropar ut all min skit och mitt skav/ Och i det rummet/ Vi delar lugnet/ och allt blir varligt / och går att va i

Parkman säger att hon utforskar en helighet både i relation till längtan och till arv. Längtan handlar om det sökande efter andlighet som hon ser att hon delar med många. Andra söker i till exempel astrologi eller nyandlighet, medan Sara Parkman känner sig hemma i kristendomen. Det är en del av det arv som hon värnar om. Ett annat viktigt arv är det röda politiska engagemanget. Det går hand i hand med hennes andlighet.

– Jag tänker så här att när jag var 20 var jag arg, typ känslan av att stå på en bar naken och riva sönder svenska flaggan. Radikalitet!

– Nu när jag är 30 är jag fortfarande arg, men upplever jag att det finns en radikalitet i helighet. En kraft i religion och tro som går emot till exempel kapitalism.

Här har förre ärkebiskpen KG Hammar, liksom den troende muslimen Johannes Anyuru inspirerat med texter som binder samman hennes två engagemang.

När Sara Parkman nu för första gången använder sig av det kristna språket på en skiva är det med viss bävan inför hur människor ska reagera.

– Jag har funderat mycket på hur det här kan vara inkluderande även för människor som har en dålig erfarenhet av kyrkan. Om jag nämner orden Halleluja och Gud och använder bönens språk, kan det ändå fungera som projektionsyta för människor som inte är kristna?

– Själv känner jag mig väldigt trygg med de kristna referenserna för det är mitt språk för att tala om helighet. Men jag önskar att även andra ska kunna bli berörda.

Albumet har spelats in i en studio i Stockholm, i Nordingrå kyrka och i Ställbergs gruva i Bergs-lagen. Hennes pappa har sjungit sitt kyrie-solo i sitt rätta element, det var det som avgjorde valet av kyrkan som inspelningsplats. Men även gruvan är en symboliskt viktig miljö för den blandning av vanmakt och hopp som skivan uttrycker.

– I Ställberg har på nåt sätt apokalypsen redan skett. Industrin lämnade orten på 70-talet och kvar blev en ruin som vi förvaltar. Det är ett kulturcenter nu.

– Klimatfrågan genomsyrar allt jag gör. Men jag har ingen ekonomisk eller politisk makt så jag har ingen reell makt att förändra. En del säger att ”bara vi demonstrerar så blir det bra”. Men jag tycker det är viktigt att de som har kapital och de som är politiker är medvetna om att det är de som verkligen kan göra något.

Nu när jag är 30 är jag fortfarande arg, men upplever jag att det finns en radikalitet i helighet.

Fakta: Sara Parkman

Född 1989, folkmusiker, kompositör, violinist som skivdebuterade 2016 med Sara Parkmans skog.

Vesper är Sara Parkmans andra soloalbum, skapat tillsammans med Hampus Norén. Gästande musiker är bland andra Mats Edén, Maija Kauhanen, Selen Özan, Xenia Kriisin och Lars Parkman.

Sara Parkman blev Årets artist vid Folk- och världsmusikgalan 2017.

Sommarpratade i P1 2018.

Robert Tjernberg

robert.tjernberg@sandaren.se
0 Kommentarer
0 Kommentarer

Kultur & Teologi

Läs vidare