SL har beslutat att inte tillåta en annonskampanj i rulltrapporna på Östermalmstorgs tunnelbanestation av säkerhetsskäl. Elbolaget God El, som ligger bakom kampanjen tillsammans med Stockholms stadsmission, säger att beslutet "speglar debattklimatet i samhället".
God El och Stadsmissionens kampanj var utformad på engelska, svenska och romani och skulle — likt Sverigedemokraternas omdiskuterade kampanj mot tiggare — sättas upp i takbjälkarna ovanför rulltrapporna.
Men affischerna, som bland annat innehåller textraderna "Förlåt för röran här i Sverige" och "Det finns de som gör skillnad på människor", kommer inte att få sättas upp ovanför rulltrappan.
- Efter händelserna med Sverigedemokraternas annonsering såg vi att den platsen utgör en säkerhetsrisk för resenärer och folk som befinner sig i rulltrappan, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.
Marie Dahllöf, vd på God El, säger att hon respekterar SL:s beslut med hänseende till resenärernas säkerhet, men menar att kampanjen inte längre går att genomföra som planerat.
- För oss är kampanjen både budskapet, placeringen av budskapet och tidpunkten för budskapet. SL:s beslut innebär att kampanjen inte längre kan få samma effekt.
SL:s beslut kom med kort varsel, och God El och Stadsmissionen väljer att i stället lansera sin kampanj digitalt.
Marie Dahllöf säger att SL:s oro för sina resenärers säkerhet har sin bakgrund i ett allt våldsammare debattklimat.
- Jag tycker det återspeglar hur debatten kring tiggeriet ser ut nu, i samhället och på nätet. Den är hätsk och har en otrevlig ton.
Jesper Pettersson säger att SL:s beslut inte har någonting med innehållet i kampanjen att göra, bara med annonsplaceringen.
- Det är inte kampanjen vi stoppar. De är välkomna att annonsera med sina budskap på massa platser i tunnelbanan, men inte på just den ytan.
Fakta: SD:s tunnelbanekampanj
I början av augusti lanserade Sverigedemokraterna en annonskampanj i Östermalmstorgs tunnelbanestation.
Ovanför rulltrapporna satt engelskspråkiga budskap som "Sorry about the mess here in Sweden".
Syftet med kampanjen, enligt SD:s presschef Henrik Vinge, var att få till en diskussion om hur tiggerifrågan ska hanteras.
Kort efter att kampanjen sattes upp revs annonserna ned från takbjälkarna.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR