Det är intressant att läsa om ambitionen och viljan till (politisk?) programförklaring med mera hos det nya samfundet Equmeniakyrkan. Sofia Walan öppnade debatten (Sändaren 28-29/2013) och har sedan fått åtminstone ett svar.
Här kommer en reflektion;
Jesu stora inflytande i västerlandets tankevärld var tvåfaldig. Dels introducerade han begreppet agape, och dels kom han att bli religions-stiftare. Politiskt sett är nog agape det viktigaste av dessa två. Det är svårt att fånga men lätt att känna igen och har medfört många och omvälvande skeenden i personliga, kulturella och politiska sammanhang; ofta med inslag av förlåtelse och försoning. Men agape har en typisk egenskap: den innebär alltid en fysisk eller kroppslig handling mer än idé och tanke. Det är mer verkstad än snack, kan man säga. Omsatt i ett exempel; det handlar mer om att umgås och bo med våldets och krigets offer än om opinionsbildning i riksdagen.
Men för en kyrka/samfund är väl religionsutövningen, inklusive förkunnelse och predikan, viktigare än agape? Svaret beror nog på vem man frågar. Men det vore tokigt att förneka agapens starka betydelse för samhällsutvecklingen.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR