nyhet

Sex omkom i frontalkrock med malmtransport

Jag kan bekräfta att det är sex personer som har omkommit i den här tragiska trafikolyckan, säger polisens kommunikatör Maria Jakobsson till TT.

Hon säger att alla de omkomna är födda på 1990-talet, att de kommer från ett utomnordiskt land och att de nu preliminärt har identifierats.

Men vi kommer ändå att behöva göra identifieringar som är enligt Interpols standard och kommer att jobba vidare med det och det kommer att ta tid, säger Jakobsson.

Ytterligare en person satt i minibussen, men denne klarade sig med lindriga skador.

Lastbilschauffören chockad

Larmet om olyckan kom strax före klockan 02.00 natten till lördagen. Den inträffade vid Masugnsbyn på länsväg 395 i Kiruna kommun och båda fordonen blev kraftigt demolerade.

Maria Jakobsson säger att vraket av minibussen fraktats bort från olycksplatsen och att det undersöks av polisens tekniker. Händelsen är ännu så länge rubricerad som vållande till annans död i samband med trafikolycka.

Vi har ingen misstänkt ännu och rubriceringen kan komma att ändras. Det kan komma att klassas som en ren olycka också.

Jakobsson säger sig inte veta om det var lastbilen eller minibussen som kom över på fel sida av vägen.

Men våra utredare kommer naturligtvis att titta närmare på det.

Hon vill inte berätta vilket land de omkomna kom ifrån eller varför de var i Sverige.

Flera avåkningar

Ortsbor säger till lokala medier att kurvan där olyckan inträffade är ökänd som feldoserad och att flera avåkningar skett vid platsen, den senaste under fredagskvällen mindre än 100 meter från olycksplatsen.

Chauffören till malmtransporten är fysiskt oskadd men svårt chockad, meddelar Peter Bohman, vd för arbetsgivaren Malmtransport norr. Den första som var på plats efter olyckan var också en malmtransport men som var tom och på väg tillbaka till gruvan i Kaunisvaara. Även den chauffören har fått stöd.

Vägen vid olyckskurvan har renoverats i samband med att det nu nedlagda gruvbolaget Northland öppnade gruvan i Kaunisvaara. Tanken var att bygga förbifarter för den tunga trafiken men arbetet avbröts. Peter Bohman säger att det finns planer att påbörja arbetet igen. Om olyckan hade kunnat förhindras om förbifarterna varit klara kan han inte svara på.

Det går inte att säga.

Hastighetsbegränsningen är 90 kilometer i timmen och ortsborna vill ha den sänkt till 60 kilometer i timmen samt att en förbifart byggs.

TT