Klimatkrisen måste högst upp på agendan

Dagligen får vi rapporter om vilka hot som hänger över oss eftersom vi inte tar larmrapporterna om de ökande utsläppen av växthusgaser på allvar. Man spekulerar till och med om en temperaturstegring fram till år 2100 på fem grader om vi inte gör något nu.

Vi kan konstatera att de senaste åren har vi haft de varmaste årsmedeltemperaturerna sedan tiden före industrialiseringen och sommaren 2018 var extremt varm. Då har vi endast en årsmedeltemperaturökning på cirka en grad under samma period. Blir Värmland möjligt att bo i år 2100?

Vad gör våra politiker? Jo, man sonderar och därefter sonderar man! Diskuterar turordningsregler, marginalskatter, värnskatter, hyreslagstiftning, jobbskatteavdrag, blocköverskridande uppgörelser och så vidare.

Placera åtgärder mot den snabbt ökande klimatkrisen högst upp på agendan eftersom alla andra frågor är av underordnad betydelse. Nu måste politikerna skapa en handlingskraftig regering som är beredd att fatta en lång rad obekväma beslut.

Är det någon mening att vi gör något? Sverige står för 0,16 procent av jordens totala utsläpp av koldioxid eller åtta ton koldioxid per person och år. Det värsta är att om vi bara skulle bidra med den koldioxidmängd som motsvarar vår rättmätiga del i förhållande till vår befolkning så skulle vi bidra med bara 0,04 procent av jorden totala koldioxidproduktion per år eller två ton koldioxid per person och år.

Vad kan du och jag göra:

*Välj gärna vegetabilisk mat före animalisk

*Välj mat som inte genomgått en massa förädlingssteg

*Välj närproducerad mat

*Välj tåg och cykel före bil och flyg

*Välj bort bomullstyger

*Tänk på att mycket av de vi kallar avfall kan återanvändas eller återvinnas

…och detta är väl inga uppoffringar?

 

 

  • 1 Kommentar

  • Lägg till ny kommentar
  • Thorsten Schütte

    I dessa budgettider bör en klimatriktig fokus vara gröna skatteväxlingar som flyttar beskattningens tyngdpunkt på miljöskadliga ämnen och aktiviteter. Ett enkelt exempel är att skippa trafikförsäkringsskatten och höja koldioxidskatten på fossila drivmedel i stället.