Reaktionerna på ny högtidsdräkt i Equmeniakyrkan har skapat stor debatt och här kan du läsa några röster
PEA KARLSSON
— Detta är skandalöst, tycker jag utifrån min missionskyrkliga tradition. Att börja använda liturgiska kläder närmar sig tydligt en ämbetssyn där pastorn skiljer sig från församlingen. Det är därför vi inte talar om ämbete utan om särskild tjänst. Det finns en poäng med att jag inte har en särställning inför Gud. Jag är orolig inför dessa eftergifter för den metodistiska traditionen.
— Ämbetskläder handlar om att min kropp, min identitet ska döljas. Gud ikläder sig en kropp, därför ska vi inte heller dölja våra kroppar bakom säckiga kläder. Det unika i människan avspeglas av Gud och vi ska inte uniformeras till ett identitetlöst tjänande.
SUNE FAHLGREN
För mig känns liturgiska kläder inte främmande. Gudstjänstkläder kan vara vackra och en viktig symbol. Dom har stor betydelse i många sammanghang och jag tycker det är vackert och bär det själv. Men som medlem i Teologiska kommittén är jag kritisk till hur det här har handlagts. Det sätt som det har införts på. Det har inte förankrats och Equmeniakyrkan behöver inte mer plakatspråk.
-Min andra kritik gäller valet av den blå färgen, det är ingen historisk färg, ingen gudstjänstfärg och har alltså ingen betydels. Lila är en liturgisk färg, likaså vitt och grönt, men blått saknar liturgisk betydelse.
-Att sedan sätta en varumärkesstämpel på stolan är verkligen märkligt. Inte sätter Svenska kyrkan sitt märke på en stola. Det ska ju symbolisera Jesu ok.
-Det här är varken förankrat eller genomtänkt.
BRITTA BOLMENÄS
För mig känns det främmande. Jag har inget behov av särskilda kläder. Jag försök få en intim och vänskaplig ton i mina gudstjänster, och jag tycker att liturgiska kläder skulle krocka med den tonen. själv använder jag bara rundkrage vid speciella tillfällen. Min kollega använder det däremot alltid och andra får gärna använda liturgiska kläder, men jag försör inte vad det ska vara bra för . Vi har ju alltid använt svart klädesel som vår högtidsdräkt. Det nbehövs ingen kaftan eller så. Svart kjol och blus är utmärkt. Det känns väldigt högtidligt då.
EVA REITHNER
-Jag tycker inte jag behöver ämbetskläder. Jag använder pastorsskjorta i speciella sammanhang. När det är officiellt med vid skolsamtal och vid förrättningar naturligtvis .
Stola och sånt, visst det är bra om alla kan klä sig lika, om de nu tycker att det är intressant. Själv är jag helt nöjd med pastorsskjortan. Jag tror församlingen är det också, åtminstone har jag aldrig hört något annat, Men jag tror det kan vara viss skillnad uppe i Stsockholm och för oss här på landet. Men om jag blir tillfrågad om att bära robe i nåt mer officiellt sammanhang skulle jag nog hellre avstå. Det markerar ett avstånd, nej, nej, jag skulle faktiskt inte sätta på mig det. Jag gör det bara inte.
SÖREN CARLSVÄRD
-Jag tycker det är positivt att vi får hjälp med klädseln. Annars är man ju helt utlämnad till den tradition den lokala församlingen har. Och det är verkligen bra att ha vid begravningar, vigslar och separata dopgudstjänstern.
Sen tror jag det blir nödvändigt att utarbeta en praxis för att det här ska fungera. Jag tycker nog också att Medarbetarförbundet hade kunnat tillfrågas som remissinstans. Det hade nog varit en poäng.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR