Försäljningen av Fairtrademärkta varor i Sverige ökade med 17 procent under 2011. Sammanlagt såldes Fairtrade varor till ett värde av 1,2 miljarder kronor.
Enligt Handelns utredningsinstitut (HUI) har handeln i stort ökat med blygsamma 0,8 procent under 2011. Fairtrade, däremot, har tagit allt fler marknadsandelar sedan den första produkten på den svenska marknaden för 15 år sedan.
Den köpsugne har numera över 1300 rättviseprodukter att välja på, vilket är 500 fler än för tre år sedan. Utbudet återfinns numera också på restauranger, hotell, caféer, arbetsplatser, och fackhandeln.
Idag känner 70 procent av konsumenterna till Fairtrade enligt en färsk undersökning från TNS SIFO, och sju av tio köper minst en sådan produkt i månaden till ett genomsnittligt värde av 129 kr.
Men Sverige ligger fortfarande efter Irland och Schweiz som toppar per capita-konsumtionen av Fairtrade-märkt.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR