Prideparaden genom Stockholm förra året

Kyrkan på Pride mer närvarande i år

Det är dags för kärleken att stoltsera i Stockholm igen. Den 31 juli drar Stockholm Pride igång. Den här gången är Immanuelskyrkan mån om att utöka den frikyrkliga närvaron på festivalen.

– Svenska kyrkan har länge varit drivande, men nu vill vi från Equmeniakyrkan kliva in ännu mer, säger Anna Berndes, pastor i Immanuelskyrkan, Stockholm.

Första veckan i augusti målas huvudstaden än en gång i regnbågsfärger. För fjärde året i rad är Immanuelskyrkans pastor Anna Berndes involverad i Kyrkan på Pride.

– Det kommer att vara mer kyrklig närvaro i år, vilket känns jätteroligt. Vi är många som går med i paraden för att vi sympatiserar och vill stå upp för allas rätt till kärlek, säger hon.

En av de stora förändringarna i år är att Equmeniakyrkan regio­nalt tar ett större ansvar, även rent ekonomiskt. De är bland annat med och finansierar tältet i PridePark. Tillsammans med Högalidskyrkan arrangerar Immanuelskyrkan Öppen förskola – vilken vänder sig till regnbågsfamiljer som besöker Pride.

Just nu förbereder också Anna Berndes och kollegorna i ledningsgruppen Kärlekens mässa, som ska avsluta Kyrkan på Pride i Storkyrkan, söndags­kvällen 6 augusti. Kärlekens mässa har funnits ända sedan Homosexuella frigörelseveckan 1979.

– Redan under Frigörelse­veckan var en av kyrkans stora punkter den här mässan. Sedan några år tillbaka är jag med och planerar den, vilket är jätteroligt, säger Anna Berndes.Lasse Vallmos, som tillträder som pastor i Abrahamsbergskyrkan efter sommaren, ska predika.

– I år kommer predikan alltså att hållas av en frikyrklig pastor, vilket inte är så vanligt. Men den regionala kyrkoledaren Jenny Dobers har predikat tidigare, så det är inte första gången, fortsätter Anna Berndes.

Under onsdagskvällen i Prideveckan talar Lasse Vallmos även på Sommartorget i Immanuelskyrkan. Han berättar då om sina erfarenheter av att vara öppet homosexuell pastor.

Anna Berndes tycker att kyrkans roll under Pride är viktig. På Östermalms IP är PridePark och där står Kärlekens tält. Här vistas volontärer, präster, pastorer och diakoner från Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan, Svenska kyrkans unga och EKHO. För en del av besökarna är det extra glädjande att se kyrkan på plats.

– Vi som har varit med i tältet tidigare vet att en del av dem som kommer från kyrkligt eller frikyrkligt håll tyvärr har en del jobbiga erfarenheter i bagaget. Det har då varit symboliskt viktigt att vi finns där. 

– Man får så glada tillrop! Många tycker att det är kul att se att det inte bara är Svenska kyrkan som är där.

Har du fullt stöd från din församling i Pride-engagemanget?

– Ja, det har jag! Vi har varit med i många år. Det är många som uppskattar och tycker att det är bra att vi finns med.

Ser ni er som ett föredöme för andra församlingar?

– Vi kan inte slå oss för  bröstet, jag tänker att varje församling har sin process. Det är lite som med alla frågor, talar vi inte om det så tror vi inte att det finns. Men homosexuella personer finns i alla sammanhang. När jag jobbade med ungdomar inom kyrkan tänkte jag ofta att det statistisk sett alltid var någon som var homosexuell i gruppen, och då får man fundera på vilken församling man vill vara.

Lukas Lind

Kommentera

Gud skapade människor med tanken att det sexuella samlivet endast skulle vara inom ett äktenskap mellan en man och en kvinna. (1 Moseboken 1:27, 28; 3 Moseboken 18:22; Ordspråksboken 5:18, 19)

Gå nu och skriv detta på en tavla inför dem och teckna upp det i en bok, så att det bevaras för kommande dagar, alltid och för evigt. Ty det är ett upproriskt folk, barn som ljuger, barn som inte vill höra HERRENS undervisning och som säger till siarna: "Skåda inte!" och till profeterna: Profetera inte för oss det som är sant.Tala smickrande ord till oss, profetera bedrägliga ting. Vik av ifrån vägen, gå bort från stigen, låt oss slippa se Israels Helige." (Jes. 30:8-11)

Fint att du radar upp bibelord på bibelord.
1 Mos 1:27-28: Berör inte frågan alls. Att vi är skapade till man och kvinna har ju inget med äktenskapet att göra...
3 Mos 18:22: Det är fråga om helighetslagar som i många avseenden inte gäller längre. Följer man förbudet mot homosexualitet så måste man också följa texterna i övrigt och påbjuda polygami (månggifte), förbjuda samlag under kvinnans menstruation, förbjuda tatueringar, förbjuda människor att bära kläder av olika sorters garn o s v.
Ord. 5:18: Funkar ju även för lesbiska...

Här kommer mina bibelord:
”Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.”‭ 1 Kor ‭13:13‬
”Men Rut svarade Noomi: »Tvinga mig inte att överge dig och vända tillbaka. Dit du går, går också jag, och där du stannar, stannar jag. Ditt folk är mitt folk, och din Gud är min Gud. Där du dör, vill jag dö, och där vill jag bli begraven. Herren må göra mig vad som helst — endast döden skall skilja oss åt.«”
‭‭Rut‬ ‭1:16-17‬

Hej Peter!
Vet inte vilken kultur du kommer ifrån, men det kristna äktenskapet baserar sig på just Orden från vår Skapare: "till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden!"

När det gäller alla budorden som Gud gav Moses, så gäller samtliga fortfarande förutom offerlagarna som Jesus fullbordade.

Tyvärr, så är det svenska språket begränsat i många hänseenden, vilket gör att Skriften lätt kan misstolkas pga att innebörden förloras i översättningarna. T.ex. i som du nämnde 1 Kor 13:13 så har det urgamla engelska ordet "charity" (KJV) en mer talande bild om vad som menas. "Kärlek" här har alltså ingenting alls med sexualitet att göra.

Polygami är inget som Gud förordar, så du får öppna Bibeln igen och både tatueringar samt respekt för kvinnans period är något alla berörda måste ta på fullaste allvar tillsammans med alla andra praktiska lagar. Det har ingenting med vår frälsning att göra, däremot för vårt välbefinnande.

Är det så att equmeniakyrkan faktiskt sponsrar Pride med kyrkans regionala offermedel? För vilka kostnader förutom tälthyra sponsrar kyrkan? Vilken organisation är mottagare av det ekonomiska medlen och hur stort är stödet till denna "mission"?

Citatet från Rut 1:16-17 lyfter Peter Mellgren fram i sin kommentar på ett väldigt märkligt sätt - som om det hade med en sexuell relation att göra. Det lösryckta citatet är ett uttryck för den vänskapliga kärleken mellan två personer, som dessutom var (ingift) släkt med varandra (svärmor Noomi och svärdottern Rut, som var änka). Noomi medverkade till att hennes svärdotter - änkan Rut - skulle hitta en ny man att gifta sig med (Rut 3). Någon sexuell relation mellan de två kvinnorna är det inte tal om i Bibeltexten.

FLER NYHETER

Topplistan