Två av tre svenskar skänker pengar till en eller flera organisationer varje år. Men trots att hushållens disponibla inkomster har ökat skänktes bara 0,3 procent av hushållens konsumtion till organisationer med 90-konto.
Det framgår av en rapport som FRII, Frivilligorganisationernas insamlingsråd, presenterat.
Rapporten bygger på siffror från 2012, då hushållen skänkte 5,2 miljarder kronor till organisationer med 90-konton. Samma år såldes det sötsaker och glass för 23,6 miljarder kronor i Sverige. I länder som Danmark och Österrike skänks 0,4 procent av hushållens totala konsumtion till organisationer med 90-konton.
— Skillnaden jämfört med Sverige är bara 0,1 procent men i kronor räknat ger det en annan bild. Om vi kunde öka till samma nivå i Sverige skulle det ge 1,7 miljarder kronor mer till en mängd viktiga ändamål, säger Maria Ros Jernberg, generalsekreterare i FRII.
I den undersökning bland allmänheten som Novus utfört på uppdrag av FRII framkommer att den mest generösa givargruppen finns i åldrarna 65—79 år, där det är 76 procent som skänker pengar. 4 av 10 svenskar skänker bara till organisationer man redan känner till. De ändamål som flest kan tänka sig att skänka pengar till är katastrofarbete, hjälp till barn samt forskning kring olika sjukdomar.
Rapporten Finansiering av ideell verksamhet bygger på offentlig statistik och rapporter, enkätundersökningar bland 333 organisationer som genomförts av FRII och PwC och på Novus undersökning om givarbeteenden hos allmänheten.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR