Korsen försvinner från yoghurtpaketen. Det första fallet som uppmärksammades var på Lidls förpackningar, sedan Nestlés, och nu har det skett i Arlas sortiment. Nu ber Arla om ursäkt och lovar bot och bättring.
Arlas hinkar med grekisk yoghurt pryds av grekiska kyrkor i pittoresk medelhavsmiljö. Men något saknas: kyrkorna har inga kors, det rapporterar tidningen Dagen.
Arlas yoghurthinkar är bara det senaste i raden av exempel på avkristnade mejeriprodukter. Tidigare har Lidls och Nestlés korslösa grekiska kyrkor uppmärksammats av journalisten och aktivisten Nuri Kino.
– Det handlar om att det är ett led i kristofobi. Självklart har företagen rätt att göra som de vill, men folk blir kränkta, säger han till Dagen.
Tidningen berättar att han, liksom i de tidigare fallen, drog igång en Facebook-kampanj för att uppmärksamma frågan. Och det gav resultat. Arla ber om ursäkt och utlovar bot och bättring.
– Vi är självfallet ledsna att folk tagit illa vid sig, det är inte vår mening. Vi är jätteledsna, säger Arlas presschef Erik Bratthall till Dagen.
I de tidigare fallen rör det sig om fotografier där korsen retuscherats bort. Men i fallet Arla är det annorlunda: yoghurthinken pryds av en illustration där kyrkorna saknade kors från början – Arla har alltså inte medvetet valt att ta bort korsen. Däremot vill Arla nu, efter kritiken, att de grekiska kyrktornen ska bli kompletta:
– Vi har satt i gång en process för att ta reda på hur det blivit så här, och ska se till att korrigera illustrationen, säger presschef Erik Bratthall.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR